+46 704 800 444 lena@wingbro.se

Lena Wingbro

Båstorp 231
446 91 Alvhem
Tel +46 704 800 444
Mail lena@wingbro.se
660507-xxxx

CV                           

 

Utbildning  

  • Diplomerad företagsrådgivare
  • Projektledarutbildning 
  • Grund/fortsättning hyresrätt 
  • Lönehantering  
  • Arbetsrätt Svensk Handel  
  • Engelska A+B  
  • Redovisning och beskattning     
  • Diverse årsredovisnings och deklarationskurser      
  • PC ansvarig på kontoret
  • ECDL-Datakörkortet 
  • Personlig utveckling 
  • Projektledarutbildning 
  • Kontors- Distributionslinjen, 2 år  
  • Grundskola 

Arbetslivserfarenhet 

Nyföretagarcentrum :: Ale Kommun
Handledare mentorprogram 2018/2019
Ansvarig för mentorprogram och aktiviteter riktat mot nyföretagare i Göteborgs och Ale Kommun. 

Lärlingsgymnasiet Nödinge
IT ansvarig /APL koordinator 2016-2018

Ansvarar för skolans datamiljö både hård och mjukvara, facebook, hemsida, nycklar, digital utveckling. Anskaffar lärlingsplatser på Handels- och Barn- och fritidsprogrammet

Life Hälsoteket Ale Torg
Ägare  2015-2016 

Driver tillsammans med en kompanjon en hälsokostaffär på Ale Torg i Ale Kommun. Tog över butiken 2015-10 och gjorde den till en Life butik med friskvårdsbehandlingar  

Lärlingsgymnasiet
Yrkeslärare på Handelsprogrammet Sept 2014-2016

Ansvarar för en klass på 10 elever i årskurs 3 som mentor och utbildar i Handelsämnena som entreprenörsskap, marknadsföring, försäljning, inköp mm samt införskaffandet av APL platser. 

Tyska Skolan/Victoriaskolan friskola
Ekonomiansvarig administratör sept 2011-juni 2014

Ansvarig för skolans intäkter och utgifter, löner, bokföring, bokslut samt budget på 30 miljoner. Ingår i skolans ledningsgrupp tillsammans med rektor och driver skolans utvecklingsfrågor. 

Nyföretagarcentrum Ale Kommun/Göteborgsregionen
Rådgivare/verksamhetsansvarig feb 2013-2016

 Driver Nyföretagarcentrum Ale tillsammans med Jannike Åhlgren Näringslivschef i Ale Kommun. Målet är att öka antalet startade företag i kommunen samt att öka antalet arbetstillfällen. 

Wingbro Företagsutveckling AB  VD
Eget företag sep 2010-nuv 

Jag hjälper små och medelstora företag att utvecklas inom administration, marknadsföring, ekonomi och personalfrågor.  Kunder inom fastighetsbranschen, tillverkning mobil tillbehör,  konsultbranschen, friskola, butik , coachning samt ett antal  nystartade egna företagare.  

Vuxenskolan Ale/Kungälv
Kursledare okt 2011-2013

Datautbildningar för nybörjare och föreläsare i sociala medier inom Projektet Digidel 2013 i Ale Kommun

Personalstrategerna
Kursledare/mentor/rådgivare dec 2010-sept 2011 

Ansvarig för småföretagarutbildning inom ekonomi för personer som via arbetsförmedlingen ville starta eget företag i Göteborg med omnejd. Mentorskap för företagare med behov av extra stöd när företaget startat och rådgivare till arbetsförmedlingen gällande affärsplaner och budgets för starta eget bidraget.

Per Mangelus Fastigheter AB
Ekonomichef dec 2009-sept 2010

Likviditetsplanering, budget, årsredovisningar, bokslut, löpande bokföring, betalningar, bankkontakter, mäklarkontakter, ny hemsida till PM Gruppen, utveckling av ekonomiavdelning, personalansvar, fastighetsförvaltning, personaladministration, inköp och avtals upphandling 

Swedbank
Bankkassör jun 2009-dec 2009, projektanställning 25 procent

Försäljning och kundservice med Swedbanks produkter över disk 

MBA Fastighetsservice
Koordinator aug 2008-dec 2009, projektanställning 50 procent  

Lokaluthyrning, uppdatering hemsida, löner, bokföring och bokslut, ekonomisk analys personaladministration, marknadsföring, organisation och rutiner, kvalitetsarbete, upphandling av tjänster och produkter, kontorsinköp 

Cityfastigheter i Göteborg
Administrativ förvaltare, vikariat aug 2007-aug 2008 

 Lokaluthyrning, förbereda hyresavtal, göra avflyttningsbesiktningar, beställa och följa upp reparationer samt övrig drift och underhåll, marknadsföring av lokaler och den egna hemsidan, sköta den löpande ekonomiska redovisningen, upphandling av tjänster och produkter 

Svensk Fastighetsförmedling
Ekonomi-/Marknadsansvarig, vikariat maj 2006-aug 2007 

 Bokföring, budget, bokslut, löner, VD sekreterare, personaladministration, objektsannonsering, profilannonsering,  marknadsföring med mässor och kundaktiviteter, inköp butiksmaterial och giveaways, kontorsavtal, kontorsinköp,  mäklarassistent.   

Krusell International AB 
Ekonomi-/administrationschef,
okt 2002-maj 2006 

Personalansvar, personalsamordning, personalvård,   ledningsgruppen, månadsbokslut, årsbokslut, kontakter med  revisor och bank, internationella betalningar och kundkontakter,  likviditetsplanering, budgetering, nyckeltal, inkassohantering  och kreditförsäkring. Reception, telefonväxel, Löner,  säljadministration, ansvarig för alla kontorsavtal och  kontorsinköp, fastighetsskötsel, VD sekreterare i en  internationell miljö, affärssystemutveckling.  Omsättning 125 miljoner.

Ackes revision
Revisorsassistent, 2000-2002 

Företagsrevisioner, deklarationer och årsredovisningar. 

Hogia Institutet AB
Fältsäljare, 1997-1999 

Försäljning av datautbildningar till små och medelstora företag  Budgetansvar, kundbesök, offert, avtal, utbildningsplanering,  kundvård och representation. 

Kontorssystem AB 
Innesäljare 1995-1997 

Assistent till försäljningschefen; boka kundbesök, planera mässor och kundträffar, ordermottagning, offertarbete. 

Posten AB
Säljare och postkassör, 1985-1995 

Skicka försändelser och pengar över hela världen, försäljning av Nordeas produkter, kundservice. 

Gunnars Livs
Butiksbiträde, 
1985 

Butikskassa. 

Lövhallen
Butiksbiträde, 1984 

Butikskassa. 

 

Mål

Långsiktigt 

Att utvecklas med omvärlden och tekniken. 

Kortsiktigt 

Att må bra och tillföra något positivt på min arbetsplats. 

 

Allmän profil

  • Ordningsam, bra på att passa tider och ta ansvar. 
  • Stort intresse av att arbeta i projekt att utveckla rutiner och effektivisera. 
  • Glad och positiv med humor, intresserad av personlig utveckling och människors beteende i grupp. 
  • Samhällsengagerad. 
  • Van vid datorer och datasystem. 
  • Analytisk.
  • Strukturerad. 
  • Tycker mycket om männskor. 
  • Händig. 

Förtroendeuppdrag  

  • Nämndeman i Alingsås Tingsrätt, 2015-
  • Ledamot i Näringslivsrådets företagsutvecklingsgrupp, 2013-2015.
  • Ledamot av kommunfullmäktige Ale Kommun, 2014-
  • Certifierad Rådgivare Nyföretagarcentrum 2011
  • Styrelseledamot i organisationen Företagarna 2013
  • Styrelseledamot i Kvinnojouren Kungälv/Ale 2012-2013
  • Revisor i Norra Nödinge Vägförening 1991-
  • Kontaktperson/jourhem/familjehem Socialförvaltningen Ale, Kungälvs kommun samt Lilla Edets kommun 2004-
  • God man 2007-
  • Lekmannaövervakare

Övrigt

Språkkunskaper
Engelska.

Datakunskaper
MS Office, Internet, Windows server administration.

Affärssystem
Superoffice, GARP, SPCS, Hogia Lön +, Capitex, Xor, Mamut, Vitec, BL Administration, Mina fastigheter. VISMA SPCS Lön, bokslut och skatt, Schoolsoft.

Körkort
AB.

Referenser
Finnes vid förfrågan.